Poradenstvo

Január - Ako zvládnuť domáce úlohy?

Vypracovanie domácich úloh a príprava na vyučovanie zaberá značnú časť dňa po príchode dieťaťa domov zo školy. Ponúkame Vám niekoľko tipov, ktoré by mohli napomôcť k zefektívneniu domácej prípravy na vyučovanie:

  1. Snažme sa vytvoriť čo najpríjemnejšiu atmosféru (bez stresu, kriku, nátlaku...). My sami buďme dobre naladení. Nezačnime sa učiť s nechuťou a odporom.
  2. Skúsme vypozorovať, kedy je dieťa najviac vnímavé a sústredené na prácu. To by mohol byť ten najoptimálnejší čas na učenie sa, ktorý je vhodné využiť.
  3. Hľadajme, aké spôsoby a techniky učenia sa sú pre dieťa najefektívnejšie (podčiarkovanie, zvýrazňovanie, robenie si vlastných poznámok, pojmové mapy, učenie sa cez piesne/básne, opakovanie prečítaného učiva, predstavivosť, tvorba PPT...).
  4. Dôležitý je aj priestor, v ktorom sa dieťa učí. Malo by mať uprataný stôl bez nepotrebných vecí a okolitých zvukov, ktoré by ho mohli vyrušovať a odpútavať jeho pozornosť.
  5. Pred samotným učením a písaním úloh sa odporúča vopred sa oboznámiť s tým, čo je potrebné zvládnuť (koľko učiva, náročnosť cvičení...), a podľa toho si rozvrhnúť prácu a pripraviť pomôcky.
  6. Pomáha tiež, ak má dieťa vymedzený čas na učenie sa a čas na krátke prestávky. Prestávku je vhodné ohraničiť napríklad zvonením budíka. Po uplynutí dohodnutého času na oddych zazvoní budík, ktorý nás upozorní, že je čas venovať sa učeniu, či domácim úlohám. V rámci prestávky sa odporúča voliť aktivity v súlade s aktuálnym stavom dieťaťa (relaxačné aktivity, stimulačné aktivity, pohyb, tanec, počúvanie hudby...).
  7. Do procesu učenia zahrnúť čo najviac zmyslov (sprievodné obrázky, videá, modelovanie písmen z plastelíny, piesne, dramatizácia...).
  8. Objasňujme každé slovo, ktorému dieťa úplne nerozumie (môžeme si pomôcť online slovníkmi, napr. Synonymický slovník slovenčiny, Krátky slovník slovenského jazyka...).
  9. Vychádzajme z toho, čo dieťa vie (širšia téma, predchádzajúce učivo, vlastná skúsenosť...).
  10. Nezabúdajme, že cieľom nie je učiť sa, ale naučiť sa a vedieť. 
Prajeme veľa úspechov! :)
 
 
December
 
ROPRATEM
Milí rodičia,
radi by sme Vám dali do pozornosti program zameraný na ROzvoj PRAcovného TEMpa – ROPRATEM. Program vznikol v Českej republike na základe dlhoročnej praxe s deťmi s pomalým tempom práce. Pomalé pracovné tempo môže negatívne ovplyvňovať celkový školský výkon žiakov.

Cieľom programu je nácvik rýchlejšieho a bezchybného spracovania dát. Okrem toho ROPRATEM rozvíja napríklad aj pamäť, pozornosť, zrakové rozlišovanie, či porozumenie čítaného textu. Je určený deťom od 9 rokov. Samotný tréning trvá 95 dní, počas ktorých dieťa denne vypracúva 2 úlohy. Vypracovanie úloh zaberie najviac 15 minút. Materiály sú k dispozícii aj v slovenskom jazyku.

V prípade Vášho záujmu môžete získať viac informácií na https://www.chytrehrani.com/ropratem

 

November

 

 
Pri nácviku čítania, či písania je vhodné voliť aj aktivity, ktoré stimulujú čiastkové oblasti.
Jednou z takýchto oblastí je zrakové vnímanie. V rámci rozvoja vizuálnej percepcie existuje množstvo cvičení, ako napríklad rozlišovanie figúry a pozadia, rozlišovanie reverzných, t.j. „zrkadlovo“ otočených tvarov, hľadanie rozdielov na podobných obrázkoch a pod. Dnes by sme Vám radi ponúkli námety aktivít pre malých „detektívov“.

1. Dekódovanie symbolov. Dieťa má k dispozícii predlohu, podľa ktorej dopĺňa chýbajúce grafické prvky do prázdnych políčok. Dieťa vedieme k tomu, aby chýbajúce znaky doplňovalo čo najpresnejšie, a čo najrýchlejšie.

2. Cvičenie očných pohybov. Úlohou dieťaťa je sledovať symboly, písmená zľava doprava a odhaliť zašifrovanú „záhadu“.

 

Október

Tangram – hra pre malých aj veľkých ��

Tangram je logická hra, ktorá nám pomáha hravou formou rozvíjať viacero dôležitých schopností a zručností. Jedná sa vlastne o „puzzle“ zložené zo siedmich častí, ktoré vytvárajú štvorec. Jednotlivé časti sa môžu rôzne kombinovať, nesmú sa však prekrývať. Zo siedmich častí tangramu je možné postaviť niekoľko tisíc obrazcov rôznej náročnosti. Úlohou hráča je vytvoriť obrázok podľa predlohy alebo vytvoriť obrázok podľa vlastnej fantázie, následne ho zakresliť, a tak vytvoriť novú predlohu. Pomocou tohto hlavolamu môžeme deti učiť farby, či geometrické tvary. Hra tiež rozvíja priestorovú orientáciu, tvorivosť, logické myslenie, pozornosť, zrakové vnímanie, vizuomotoriku, či jemnú motoriku.

September
 
„V zdravom tele, zdravý duch.“
 
Školský rok prináša viacero zmien do života žiakov. Jednou z takýchto zmien môže byť aj menej času a príležitostí na aktívny pohyb. A práve k tomu by sme vás radi povzbudili.
Nie zbytočne sa hovorí: „V zdravom tele, zdravý duch.“. To platí aj pre deti a žiakov, pre ktorých je zvládanie školských povinností a nárokov problematickejšie. Títo žiaci majú podľa štúdií preukázateľne menej pohybovej aktivity ako ich rovesníci (Robertson a kol., 2018).
Môže to súvisieť s tým, že trávia viac času pri domácich úlohách a príprave na ďalší školský deň.
Ďalšie výskumy potvrdzujú, že práve pravidelné fyzické cvičenie napomáha nielen psychickej pohode, ale tiež zlepšuje obratnosť, silu, reakčný čas, rýchlosť a vytrvalosť (Jeng a kol., 2017). Povzbudzujme teda deti a žiakov k pohybu, ktorý im prinesie nielen radosť, ale aj mnoho ďalších benefitov. :)
 
 

      J ú n 

 

Trénujeme čítanie s porozumením
 
 
 
Čítanie s porozumením predstavuje jeden zo základov efektívneho prijímania informácií z akéhokoľvek textu (knihy, internetové zdroje...), a teda aj úspešného zvládnutia preberaného učiva v škole. Existuje niekoľko stratégií, ktorými môžeme túto schopnosť trénovať. Uvádzame niektoré z nich:
 
1. oboznámenie sa s novou slovnou zásobou – z textu vopred vyberieme (označíme) slová, s ktorými by mohlo mať dieťa problém (nové, zložité, cudzie slová...) a oboznámime ho s nimi. Ubezpečíme sa, že bude poznať význam nového slova, bude ho vedieť správne prečítať a napísať. Môže si založiť „slovníček nových slov“ - malý zošit, v ktorom bude mať nové slová zapísané, zaznamenaný ich význam, zakreslené, nalepený obrázok...
 
2. vizualizácia – čítaný text môžeme doplniť vhodným obrázkovým materiálom (obrázky v knihe, na internete, fotky, kresby...), ktorý je vhodné usporiadať v správnom poradí podľatextu.
 
3. dramatizácia – v prípade, ak je možné dramaticky znázorniť niektoré pasáže textu, môžeme sa spolu s dieťaťom „zahrať na hercov“, a tak sa vžiť do situácie opísanej v texte.
 
4. vymýšľanie/hľadanie nadpisu – dieťa môže byť „spoluautor“, ktorý vymýšľa ľubovoľný nadpis vystihujúci daný text. Môžeme mu pomôcť niekoľkými možnosťami, z ktorých vyberie tú najvhodnejšiu.
 
5. predikcia deja/záveru – s dieťaťom sa rozprávame o príbehu v texte a dávame mu priestor na spontánne domyslenie textu podľa vlastných predstáv. Následne text dočítame a zisťujeme, či autor pokračuje v deji rovnako, ako predpokladalo dieťa, prípadne sa zamýšľame nad tým, prečo sa dej vyvíja inak.
 
6. prerozprávanie hlavnej dejovej línie vlastnými slovami – dieťaťu môžeme pomôcť otázkami (zaujíma nás, kto vystupoval v texte, čo sa tam dialo, ako sa to skončilo...).
 
7. pojmové mapy – graficky/vizuálne znázorníme základné pojmy, myšlienky, koncepty a ich vzájomné vzťahy.
 
8. príbehové mapy – graficky/vizuálne (napr. do obdĺžnikov prepojených šípkami) znázorníme základné údaje z textu, ako napr. kontext deja (kde, kedy sa odohráva), hlavné a vedľajšie postavy, problém/zápletka, dôležité udalosti, ich vzájomné súvislosti, záver, poučenie...

 

Včielka – osobný tréner čítania


Online tréningový program, ktorý pomáha deťom pri prekonávaní ťažkostí s čítaním. Zameriava sa najmä na
posilňovanie fonologických funkcií, rozvíja správnu techniku čítania, ako aj porozumenie čítanému. Stimuluje aj ďalšie
potrebné funkcie. V programe je možné využiť automatickú orientačnú diagnostiku problémových oblastí, na základe
ktorej je možné zostaviť súbor cvičení pre konkrétne dieťa. Tento program je využiteľný v školskom, poradenskom aj
domácom prostredí.

Viac informácii na https://nova.vcielka.online/ .