Poradenstvo
JÚN- FONOLOGICKÁ TERAPIA
Niekedy deti už vedia hlásky izolovane vyslovovať, ale v prúde reči ich nepoužívajú a zmieňajú ich za iné hlásky. V takýchto prípadoch môžeme využívať terapiu metaphon. |
![]() |
M E T A P H O N
- Využíva terapiu minimálnych párov
- Deťom vysvetľujeme, že niektoré zvuky sú silné ( znelé hlásky - B V D Ď DZ DŽ Z Ž G) a niektoré slabé (neznelé hlásky - P F T Ť C Č S Š K).
- Pri znelých hláskach môžeme na hrdle cítiť vibráciu.
- Pri terapii minimálnych párov zámerne vyhľadáme dvojice slov, ktoré sa líšia len v jednej - pre dieťa problémovej - hláske.
- Napríklad ak dieťa v reči zamieňa hlásky S-Š, môžeme mu ponúkať dvojice slov sila - šila, sýpka - šípka, supy - šupy, suchá - šúcha, sály - šály.
- Zámerne dostaneme dieťa do situácie komunikačného zlyhania (napr. dieťa drží v ruke kartičku, kde sú šály, ale vysloví slovo sály a rodič mu nerozumie, resp. rozumie iné slovo).
V tomto momente vysvetľujeme deťom rozdiel medzi artikuláciou hlások S-Š a učíme dieťa ako opraviť svoju komunikačnú chybu.
- Pri terapii minimálnych párov dieťaťu najprv predstavíme obrázky.
- Potom "trénujeme ušká" dieťaťa - logopéd hovorí slová, dieťa ukazuje na obrázky.
- Pri tejto úlohe si logopéd overí, či dieťa správne počuje rozdiel medzi podobnými hláskami.
Následne dieťa pomenováva obrázky a logopéd podľa dieťaťa ukazuje a overuje si: "Toto sI myslel? Dobre som rozumel?"
- Rovnakým spôsobom trénuje dieťa doma s rodičom.
![]() |
ŠUPY - SUPY | ![]() |
MÁJ- ARTIKULAČNÁ TERAPIA
ARTIKULAČNÁ TERAPIA | ![]() |
||
má zvyčajne 4 FÁZY | |||
AUTOMATIZÁCIA v slovách, vetách, básničkách, v rozhovore |
|||
FIXÁCIA HLÁSKY v slabikách |
|||
VYVODENIE HLÁSKY (nepriame, priame) |
|||
PRÍPRAVNÉ CVIČENIA (napr. ortomotorické, dychové, fonačné) |
|||
Dôležitá je motivácia dieťaťa a rodiča trénovať denne správnu artikuláciu v domácom prostredí. | |||
U každého dieťaťa môžu jednotlivé fázy trvať rozlične dlho. | |||
Neoplatí sa byť vždy netrpezlivý a snažiť sa hneď novú hlásku trénovať v hovorenej reči. | |||
Dôležité je každú fázu dôkladne zvládnuť. |
|||
![]() |
APRÍL- DÔLEŽITOSŤ BÁSNIČIEK
Básničky podporujú rozvoj reči, jazykový cit a záujem o hovorenie. |
![]() |
Stimuluje sa imitačná a napodobňovacia schopnosť reči dospelého. |
|
Deti si precvičujú svaly okolo úst, oromotoriku, jemnú motoriku či motoriku celého tela. |
Hravou formou sa deti učia intonáciu, rytmus, tempo, melódiu. Osvojujú si správnu výslovnosť, rozširujú si slovnú zásobu. |
Spájanie grafomotorických cvičení a riekaniek. Kreslenie vodorovných čiar s riekankou: „Tu je jedna cestička, ide po nej mamička.“ Kreslenie oblúkov: „Tu je jeden kopec, ide po ňom otec.“ |
|
Š - Šuchta – buchta šušušu, pošuškám ti do ušú. Tu na tomto ušku, chytil som ti blšku. |
MAREC- TOMATIS
www.tomatis.com
V ČOM METÓDA SPOČÍVA? Ide o prirodzený prístup v neurosenzorickej stimulácii. Je podporná terapia stimulácie mozgu. V posluchovom programe sa mení hudba v reálnom čase tak, aby získala pozornosť mozgu. |
|
ČO STIMULUJE? Zlepšuje jazykové (rečové), motorické, emocionálne a kognitívne schopnosti prostredníctvom špecifickej auditívnej stimulácie. |
|
PRE KOHO? Pre jedincov u ktorých sledujeme oslabenia vo vývine reči (dysfázia, dyslália), školských zručnostiach (dyslexia, dysortografia), pohybovom vývine (dyspraxia), narušenej pozornosti (ADHD, ADD), deti, ktoré mali/majú viacnásobné ORL problémy, pervazívnymi vývinovými poruchami je vhodný pre klientov už od 1 roka |
|
AKO? Stimulácia sa realizuje v domácom prostredí prístrojom TalksUp ® , ktorý si rodičia zapožičajú na dobu počúvania. Základný program má 3 bloky , každý blok predstavuje 14 dňové počúvanie a následná pauza 6 až 8 týždňov. Ak je to potrebné, dieťa pokračuje v samostatných nadstavbových stimulačných blokoch. Pauzy medzi nadstavbovými blokmi sa postupne predlžujú na 8 až 16 týždňov v závislosti od profilu dieťaťa. |
|
![]() |
![]() |
FEBRUÁR
AJ TAKTO MôŽEME KOMUNIKOVAŤ
Pomáha deťom vyjadriť svoje potreby a priania a tým eliminovať problémové správanie. |
Ide o výmenný obrázkový komunikačný systém. |
Metóda VOKS |
|
Je vhodná pre deti s poruchou |
Zmysluplná a účelná výmena obrázku za konkrétnu vec alebo činnosť. |
![]() |
![]() |
DECEMBER- JANUÁR
Sluchová spätná väzba cez WHISPER PHONE | ||
Telefón Whisper Phone je sluchové zariadenie, ktoré slúži ako pomôcka pre deti pri nácviku správnej artikulácie, zajakavosti a čítania |
Whisper sa používa pri cvičeniach, ktoré umožňujú deťom počuť svoje vlastné hlasy pri hovorení. Napríklad pri nácviku novej hlásky, prípadne pri neplynulostiach v reči, nácviku čítania. |
|
Rúra spúšťa hlas dieťaťa priamo do ucha, čím eliminuje vonkajšie rozptyľovanie zvukov. |
![]() |
|
Priame počúvanie zvukov zlepšuje schopnosť počúvať a rozlíšiť zvukovú štruktúru jazyka - prípadne jednotivých foném |
![]() |
Toto zariadenie zvyšuje pozornosť a pomáha deťom nie len pri komunkácii, ale aj v učení |
Aj v našej pordni sa môžete stretnúť | ||
s touto pomôckou. |
NOVEMBER
TERAPIA StiFoR
HRAVO ORIENTOVANÁ TERAPIA → | PRE DETI 2 - 4 ROKOV |
→ CIEĽOM JE ROZŠÍRIŤ FONETICKÝ REPERTOÁR DIEŤAŤA |
↓ | ||
TRÉNING TRVÁ 3 MESIACE – 12 ← TÝŽDŇOV |
DIEŤA SA UČÍ ARTIKULOVAŤ A POČÚVSAŤ 30 HLÁSOK SLOVENSKÉHO JAZYKA |
← NA POMOC PRI ARTIKULÁCIÍ SA VYUŽÍVAJÚ GESTÁ |
↓ | ||
CVIČÍTE DOMA, ZAÚČA VÁS LOGOPÉD → V PORADNI |
REALIZUJEME HO AJ V NAŠEJ SCŠPP |
|
↓ | ||
![]() |
OKTÓBER | ČÍTAJTE DEŤOM PRED SPANÍM |
Čítajte deťom v každom veku. | |
|
|
Čo budú čítať, si môžu vybrať sami. | |
|
|
Večerné čítanie má zmysel aj z hľadiska upevňovaniu vzťahu. | |
|
|
![]() |
September |
|
ČIERNO – BIELE OBRÁZKY | |
DIEŤA, KTORÉHO VNÍMANIE JE SPRÁVNE STIMULOVANÉ UŽ OD PRVÝCH DNÍ, SA VYVÍJA RÝCHLEJŠIE! | |
Ako používať čiernobiele obrázky. * Nalepte obrázky na kartón a vytvorte obojstrannú flipovú knihu. Roztiahnite a položte knihu do polkruhu okolo dieťaťa na vývojovú podložku, prebaľovací pult alebo kdekoľvek inde, kde sa vaše dieťa nachádza. * Zaveste obrázky na steny detskej izby a ukážte, kedy je bábätko hore. * Vezmite obrázok a začnite ním pomaly pohybovať pred tvárou dieťaťa. Vo veku 2–3 mesiacov je dieťa už schopné sledovať pohybujúce sa predmety. |
|
OBRÁZKY MÔŽU BYŤ RÔZNE: GEOMETRICKÉ TVARY A VZORY, ZVIERATÁ A VOZIDLÁ, VTÁKY A STROMY. VEĽKOSŤ MÔŽE BYŤ TIEŽ ĽUBOVOĽNÁ: VO FORMÁTE A4 ALEBO 10 X10 CENTIMETROV. | |
Novorodenec vidí, ale nerozlišuje a nerozlišuje farby. Táto vlastnosť ľudského tela je spôsobená skutočnosťou, že v sietnici oka sú bunky nazývané "kužele" a "tyčinky". "Kužele"; umožňujú vidieť farby a ich odtiene a "tyče" umožňujú vidieť iba čiernobiele kresby. V prvých mesiacoch života fungujú „tyče“ aktívnejšie a „kužele“ sa začínajú intenzívne rozvíjať o 5 až 6 mesiacov, takže novorodenec vidí iba čiernobiele obrázky. To naznačuje, že v prvých mesiacoch života by ste nemali preťažovať zrakový a nervový systém dieťaťa veľkým množstvom jasných hračiek. | |
![]() |
![]() |