Poradenstvo
Február
UČENIE
Vedieť sa učiť, nie je samozrejmosťou!
Aj učiť sa, je potrebné sa naučiť.
Učenie, či už v dištančnej alebo v prezenčnej forme, by malo viesť k nadobúdaniu a k osvojovaniu si nových vedomostí. To je už ale výsledok učenia. No čo je dôležitejšie, a čomu by sme mali venovať viac pozornosti, je samotný PROCES učenia.
Vie sa Vaše dieťa učiť? A keď nie, rozmýšľali ste nad tým, prečo je to tak???
Môže to súvisieť aj so vzťahom dieťaťa k jeho učeniu.
Skúsme preto naučiť deti vnímať učenie takto (viď. obr.):
Január
BD bd
Minule som Vám odporúčala knihy na čítanie a teraz by som Vám chcela niečo povedať o písmenkách, ktoré môžu robiť deťom na začiatku školskej dochádzky problém a pri čítaní si ich často zamieňajú. Sú to písmená BD a bd. Tiež si ich deti často mýlia aj s písmenom Pp.
Najskôr je dôležité zistiť, či dieťa dokáže tieto písmená rozlíšiť sluchom, napr. v slovách bod, dub, pod,... . Separátne trénovanie nie je veľmi odporúčané. Slová a vety zahrnuté do širšieho kontextu je to, čo pomáha.
Taktiež je dôležité, aby deti porozumeli tomu, ako sa tvoria slová. Môžeme použiť veľmi obľúbené slovo BOD. Je to dokonca aj pojem, takže sa dá využiť v rôznych smeroch. Viete, aké slová môžeme pomocou prípon a predpôn vytvoriť zo slova bod? Napr. bodka, bodliak, bodnúť, dvojbodka,... a i. Dieťa bez nejakého teoretického vysvetľovania je schopné pomocou týchto aktivít porozumieť tvorbe slov, čo výrazne pomôže zrýchliť jeho čítanie. Pretože čítanie je veľmi komplexná aktivita a porozumenie tvorbe slov je jedna z kľúčových schopností.
Môžeme deťom tiež vytvoriť aj rôzne pomôcky na rozlišovanie týchto písmen. Všetky vizuálne pomôcky sú fajn, keď dieťaťu pomáhajú. No nezahlťme ich veľkým množstvom takýchto pomôcok, ale skúsme skôr porozmýšľať, ktoré môžu aj reálne využiť. Každému dieťaťu vyhovuje niečo iné. Veľmi dobré sú aj pomôcky „na vlastnom tele“. Sú najrýchlejšie zapamätateľné, nikdy sa nestratia, deti ich nikdy nezabudnú.
Takže tu Vám ponúkam niekoľko tipov:
- Veľké B má dve brušká a keď jedno dáme preč, vznikne malé b.
- Veľké B je ako babka, má prsia a bruško. Veľké D je ako dedko s veľkým brušiskom.
- Malé b má bruško dopredu, malé d má zadoček dozadu.
- Veľké P je ako veľký pes, ktorý má pri strážení hlavu hore, aby všetko dobre videl. Malé p je malý psík, s nožičkou pod čiarou a hlavičkou tesne nad čiarou, ktorý sa ešte len učí strážiť.
- Jednoduchá pomôcka na rozlíšenie reverzných písmen b-d sa dá vytvoriť pomocou vlastných rúk, z ktorých dieťa naučíme postaviť si pomyselnú „búdu pre psíka“. Ruky pri zovretí štyroch prstov v päsť a vystretom palci vytvárajú grafický tvar písmen b a d. Pomocné slovo „búda“ pomáha dieťaťu fixovať a zapamätať si, ktorá ruka aké z dvoch písmen predstavuje (v poradí, ako sa číta, zľava doprava). Následne dieťa túto pomôcku používa pri čítaní priložením takto zovretých rúk k čítanému slovu.
Búda pre psíka a ďalšie názorné pomôcky, viď. obrázky
December MAĽOVANÉ ČÍTANIE
Blížia sa Vianoce a preto rozmýšľame, čo by mal Ježiško našim deťom doniesť pod stromček.Okrem hračiek, o ktorých majú deti jasnú predstavu, aké si želajú, je veľmi pekným a vhodným darčekom aj kniha. Pretože...
ČÍTAŤ SA UČÍ ČÍTANÍM.
Predškoláci sa už pomaly začínajú zaujímať o písmenká. Prváci by už mali zvládnuť prečítať jednoduché texty, no ešte aj veľa druhákov sa s písmenkami až tak neskamarátilo. Je preto veľmi dôležité, aby deti mali dostatok príležitostí čítať hneď od začiatku školskej dochádzky.
Texty v šlabikároch sú veľmi jednoduché a deti sa ich rýchlo naučia aj naspamäť. Je preto dobré, začať čítať čo najskôr aj iné texty a veľa s textom pracovať. Pracovať so slovami, upriamovať pozornosť detí na predpony a prípony slov, či skúšať tvoriť nové slová – synonymá.
Určite odporúčam čítať MAĽOVANÉ ČÍTANIE. Napr. Opice nezbednice či Mravček zvedavček a iné príbehy. Okrem trénovanie čítania je takéto čítanie výborné aj v tom, že deti musia obrázky vedieť dať do správneho tvaru, čo môže byť pre niektoré, hlavne pre deti s narušenou komunikačnou schopnosťou, aj veľmi náročné. Prepojenie obrázkov a príbehu pomáha tiež deťom precvičovať a rozvíjať slovnú zásobu a ilustrácie v nich podporia zmysel pre estetiku. Pre menšie deti sú vhodné texty písané len veľkými písmenami, napr. Rozprávky pre najmenších. Pre väčšiu zábavu môžete skúsiť ČÍTANIE S NÁLEPKAMI, kde deti na miesta obrázkov lepia aj nálepky.
Taktiež odporúčam SLABIKOVANÉ ROZPRÁVKY s Ezopovými bájkami. Deti sa učia čítať osvedčenou metódou slabikovania, vďaka čomu zážitok z úspechu prichádza skôr. Slabikovanie, okrem toho, že zohráva dôležitú úlohu aj v osvojovaní si zručnosti písania, pomáha v osvojení si správnej techniky čítania, aby dieťa nemlelo, aby nevynechávalo prípony slov a aby si ľahko poradilo aj s dlhšími vetnými členmi.
Pevne verím, že aj pri takýchto milých knižkách, strávia radostné chvíle tak deti, ktoré sa práve učia čítať, ako aj deti, ktoré už čítajú samostatne.

AKTIVITY NA ROZVOJ GRAFOMOTORIKY A PODPORU SPRÁVNEHO ÚCHOPU
Minulý mesiac sme si ukázali správne držanie ceruzky a teraz si povieme o aktivitách, ktoré nám k tomu pomôžu.
Pred písaním je vhodné prevádzať cvičenia horných končatín (rúk) s cieľom uvoľnenia ramenného pletenca. Ak totiž nie je uvoľnenie celej ruky a ramenného pletenca dostatočné, písanie je kŕčovité, dieťa príliš zviera a tlačí na písací nástroj (pero, ceruzka...), písmo nie je plynulé, ruka čoskoro začne bolieť, dieťa je unavené, stráca záujem o prácu. Počas písania je
vhodné zaraďovať aj cvičenia zamerané na precvičenie celého tela, svalov krku a trupu.
Cvičenia pohybov dlaní: krúženie dlaňami, mávanie, kývanie, tlačenie dlaňami proti sebe a následné uvoľnenie tlaku, tlieskanie, plieskanie (o kolená), zatváranie a otváranie dlaní, striedanie úderov dlaní a pästí o podložku.
Rozvíjanie JEMNEJ motoriky
Na rozvíjanie jemnej motoriky slúži celá škála rôznych cvičení, ktoré je možné prevádzať aj v rámci iných činností. Na rozvoj jemnej motoriky (drobné pohyby ruky a prstov) sú vhodné aj: modelovanie, miesenie, strihanie, lepenie, vytrhávanie a skladanie papiera, navliekanie korálok, maľovanie.


Správne držanie ceruzky
Správny úchop písadla je tzv. „štipkový“ úchop. Tvoria ho palec, ukazovák a prostredník.
Ceruzka leží na poslednom článku prostredníka. Zhora ju pridržiava bruško palca a bruško ukazováka. Palec je v opozícii oproti ostatným prstom. Celá ruka aj prsty sú uvoľnené. Nezvierajú ceruzku kŕčovito. Ukazovák nesmie byť prehnutý. Hrot ceruzky musí smerovať k ramenu. Všetky ostatné držania ceruzky sú nesprávne. Je dôležité, aby si dieťa pred písaním/ kreslením ruku vždy uvoľnilo. Úchop je fyziologická záležitosť. Vyvíja sa v etapách, až do 7. roku veku dieťaťa. K správnemu
úchopu by dieťa malo dozrieť prirodzene. Je preto potrebné zaraďovať rôzne aktivity smerujúce k rozvoju grafomotoriky a podporu správneho úchopu, o ktorým si povieme nabudúce. A ako má teda ten správny „štipkový“ úchop vyzerať? Pomôcť môže aj takáto básnička. :)
Motivačná básnička na správne držanie.
Položíme si ceruzku na stôl a začíname.
Jeden, dva, tri rôčky mám. (palcom, ukazovákom a prostredníkom ukážem tri; zvyšné dva prsty – prstenník a malíček zostanú ohnuté dovnútra dlane. Môžu zvierať fazuľku.


Správne sedenie
S novým začiatkom školského roka zasadnú prvýkrát do školských lavíc mnohí prváčikovia a taktiež sa z niektorých malých detičiek stanú už veľkí škôlkári. V škôlke pri kreslení a v škole pri písaní je dôležité osvojiť si aj správne návyky sedenia:



LETNÉ HRY
Je tu leto, ktoré nás ťahá von, do sveta. No tento rok je trochu iný, svet je pre nás viac vzdialenejší.
Prinášame Vám preto niekoľko tipov na letné hry a aktivity s deťmi, ktoré im v mnohom pomôžu.
1. Skákanie cez švihadlo. Točením švihadla si dieťa rozvíja pohyblivosť zápästia. Uvoľnené a dobre rozhýbané zápästie je predpokladom pre plynulé písanie.
2. Obruč hula hop. Podporuje celkovú koordináciu pohybu, rovnováhu, vnímanie vlastnej polohy tela v priestore. Točenie obruče okolo pása, nôh, rúk; preliezanie cez obruč v rôznej výške (napr. aj s miskou vody), bez toho, aby sa dieťa obruče dotklo; či hádzanie loptičky cez obruč z rôznej vzdialenosti.
3. Spoločenská hra Twister. Táto hra je výborná na podporu rovnováhy, uvedomenie si pozície tela v priestore a pohybu v priestore. Dieťa si musí rozmyslieť a naplánovať, ako sa postaví na jednotlivé farby, aby sa udržalo a nespadlo.
4. Hra s lietajúcim tanierom. Touto aktivitou sa zlepšuje obratnosť celej ruky, taktiež sa podporuje vizuomotorika a reakčná schopnosť dieťaťa – dieťa si musí „naplánovať“, akou silou tanier hodí.
5. Kreslenie kriedami na chodník/betón. Je to výborný priestor na rozvoj grafomotoriky, lebo je bezohraničenia. Dieťa môže kresliť v rôznej polohe (sedí, čupí, leží, stojí), čím sa mu mení ťažiskoa rozvíja sa tým celá koordinácia tela, zväčšuje sa kĺbový rozsah pohybu ruky, aj jej celková hybnosť. Keď kriedy polámeme, dieťa ich musí držať len v troch prstoch a podporujeme tým správny úchop.
6. Knihy. Čítanie je pre deti veľmi dôležité. Podporuje a rozvíja pozornosť, zmierňuje roztržitosť, nadmernú aktivitu detí a má upokojujúci charakter. Motivujeme deti k čítaniu, ale nezabúdajme im čítať aj my.
7. Relax a nuda. Tak ako aj my potrebujeme oddychovať a relaxovať, potrebujú to aj deti. Je to dôležité pre mozog. Taktiež sa môžu aj nudiť. Nuda je prospešná. Deti potrebujú zažiť pocit, že nič nemusia.
(Zdroj: https://www.facebook.com/poruchyucenia)
Za celý kolektív zamestnancov SCŠPP Vám prajeme krásne prázdniny a leto plné zážitkov. :)
Opäť v škole :)
Milí rodičia,
brány našich škôl sa pre mnohých znovu otvorili a deti si opäť sadajú do lavíc medzi svojich spolužiakov a netrpezlivo čakajú na príchod pani učiteľky. Zrejme nemôžeme očakávať, že sa v priebehu júna bude vyučovať úplne rovnako, ako tomu bolo pred niekoľkými mesiacmi.
Opakovať si však určite treba, a preto Vám ponúkame jednoduchú aktivitu, pomocou ktorej si Vaše deti môžu trénovať slovenský jazyk teraz, aj cez leto.
Potrebujú len zošit, pero a pastelky :).
V prípade, že ich viac zaujíma nejaká konkrétna téma, môžu si k nej v knižke alebo na internete vyhľadať text, ktorý by postupne prepisovali, prípadne menili podľa vlastnej fantázie alebo aj vytvorili vlastný projekt. Následne by označovali javy, ktoré je potrebné precvičovať.
Prajeme všetko dobré :).

Sme tu pre Vás aj v čase koronavírusu...
Milí rodičia,
odporúčame tento portál pravidelne navštevovať. Množstvo zaujímavých informácií a kontaktov, na ktoré je možné sa obrátiť, je tiež dostupných na portáli www.vudpap.sk .
Ponúkame Vám niekoľko odkazov na webové stránky, ktoré by mohli byť pre Vás a Vaše deti aj v tomto období nápomocné:
https://www.vcielka.online/
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.normex.visualreadingenginapp
https://www.facebook.com/groups/589306501662162/
https://www.tablexia.cz/sk/
http://imo.sr/
https://www.zavretaskola.sk/
Nezabúdajme ani na rôzne spoločenské hry, slovné hry alebo hry, kde potrebujeme len papier a pero (napr. „Meno, mesto, zviera, vec“...).
Špeciálnopedagogická podpora je pre rodičov zabezpečovaná aj cez Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP):
- koronavirus@vudpap.sk (nonstop);
- 0800 864 883 (pracovné dni od 9:00-18:00)
Vizuomotorika
(koordinácia oko-ruka)
Pod pojmom vizuomotorika rozumieme koordináciu oka a pohybu ruky, t.j. dieťa zrakomprijme informáciu (obrázok, tvar..), a následne sa ju samo pokúša „preniesť“ (vymodelovať,nakresliť...). Tento proces predstavuje dôležitú súčasť písania a jeho nácviku. Vizuomotoriku je potrebné rozvíjať už v predškolskom veku a ďalej stimulovať aj u školákov. Je dôležité voliť primerane náročné aktivity, pričom sa odporúča postupovať od jednoduchších tvarov a činností k tým zložitejším.
Ponúkame vám niekoľko tipov, ako na to :
- napodobňovanie pohybov (vo dvojici s rodičom, súrodencom, kamarátom : zajačie uši, okuliare, strieška nad hlavou, stoj na pravej nohe...),
- stavanie kociek podľa predlohy;
- modelovanie z plastelíny podľa obrázkov,
- tvorba obrazcov podľa predlohy (z paličiek, z vrchnáčikov, z magnetiek, z kúskov farebného papiera, puzzle...),
- kreslenie podľa predlohy (podľa náročnosti tvarov: do krupice, na papier, na tabuľu...),
- dokresľovanie obrázkov,
- kreslenie do štvorcovej siete podľa predlohy..

Ponúkame niekoľko jednoduchých aktivít, ktoré sa odporúča robiť pravidelne, napr.:
- NEKONEČNO – dieťa môže opakovane kresliť ležatú osmičku na papier alebo do vzduchu, prípadne „iba očami“. Pri kreslení je dôležité, aby si pred seba vystrelo ruky a očami sledovalo pohyb končekov prstov.
- KRESLENIE OBIDVOMA RUKAMI – dieťa sa pokúša nakresliť jednoduchý obrázok podľa predlohy súčasne pravou a ľavou rukou.
- MENO VO VZDUCHU – dieťa píše do vzduchu (na úrovni očí) svoje meno súčasne oboma rukami, avšak zrkadlovo, teda pravou rukou smerom doprava, ľavou doľava.
- STOJ NA JEDNEJ NOHE – dieťa skúša stáť na jednej nohe najdlhšie ako vie. Potom si nohy vymení.
- BUBNOVANIE – bubnuje obidvoma rukami naraz, avšak každou rukou tvorí iný rytmus.
- ŽONGLOVANIE – dieťa vyhadzuje a spätne chytá loptičky.

Vypracovanie domácich úloh a príprava na vyučovanie zaberá značnú časť dňa po príchode dieťaťa domov zo školy. Ponúkame Vám niekoľko tipov, ktoré by mohli napomôcť k zefektívneniu domácej prípravy na vyučovanie:
- Snažme sa vytvoriť čo najpríjemnejšiu atmosféru (bez stresu, kriku, nátlaku...). My sami buďme dobre naladení. Nezačnime sa učiť s nechuťou a odporom.
- Skúsme vypozorovať, kedy je dieťa najviac vnímavé a sústredené na prácu. To by mohol byť ten najoptimálnejší čas na učenie sa, ktorý je vhodné využiť.
- Hľadajme, aké spôsoby a techniky učenia sa sú pre dieťa najefektívnejšie (podčiarkovanie, zvýrazňovanie, robenie si vlastných poznámok, pojmové mapy, učenie sa cez piesne/básne, opakovanie prečítaného učiva, predstavivosť, tvorba PPT...).
- Dôležitý je aj priestor, v ktorom sa dieťa učí. Malo by mať uprataný stôl bez nepotrebných vecí a okolitých zvukov, ktoré by ho mohli vyrušovať a odpútavať jeho pozornosť.
- Pred samotným učením a písaním úloh sa odporúča vopred sa oboznámiť s tým, čo je potrebné zvládnuť (koľko učiva, náročnosť cvičení...), a podľa toho si rozvrhnúť prácu a pripraviť pomôcky.
- Pomáha tiež, ak má dieťa vymedzený čas na učenie sa a čas na krátke prestávky. Prestávku je vhodné ohraničiť napríklad zvonením budíka. Po uplynutí dohodnutého času na oddych zazvoní budík, ktorý nás upozorní, že je čas venovať sa učeniu, či domácim úlohám. V rámci prestávky sa odporúča voliť aktivity v súlade s aktuálnym stavom dieťaťa (relaxačné aktivity, stimulačné aktivity, pohyb, tanec, počúvanie hudby...).
- Do procesu učenia zahrnúť čo najviac zmyslov (sprievodné obrázky, videá, modelovanie písmen z plastelíny, piesne, dramatizácia...).
- Objasňujme každé slovo, ktorému dieťa úplne nerozumie (môžeme si pomôcť online slovníkmi, napr. Synonymický slovník slovenčiny, Krátky slovník slovenského jazyka...).
- Vychádzajme z toho, čo dieťa vie (širšia téma, predchádzajúce učivo, vlastná skúsenosť...).
- Nezabúdajme, že cieľom nie je učiť sa, ale naučiť sa a vedieť.

Cieľom programu je nácvik rýchlejšieho a bezchybného spracovania dát. Okrem toho ROPRATEM rozvíja napríklad aj pamäť, pozornosť, zrakové rozlišovanie, či porozumenie čítaného textu. Je určený deťom od 9 rokov. Samotný tréning trvá 95 dní, počas ktorých dieťa denne vypracúva 2 úlohy. Vypracovanie úloh zaberie najviac 15 minút. Materiály sú k dispozícii aj v slovenskom jazyku.
V prípade Vášho záujmu môžete získať viac informácií na https://www.chytrehrani.com/ropratem
Jednou z takýchto oblastí je zrakové vnímanie. V rámci rozvoja vizuálnej percepcie existuje množstvo cvičení, ako napríklad rozlišovanie figúry a pozadia, rozlišovanie reverzných, t.j. „zrkadlovo“ otočených tvarov, hľadanie rozdielov na podobných obrázkoch a pod. Dnes by sme Vám radi ponúkli námety aktivít pre malých „detektívov“.
1. Dekódovanie symbolov. Dieťa má k dispozícii predlohu, podľa ktorej dopĺňa chýbajúce grafické prvky do prázdnych políčok. Dieťa vedieme k tomu, aby chýbajúce znaky doplňovalo čo najpresnejšie, a čo najrýchlejšie.

2. Cvičenie očných pohybov. Úlohou dieťaťa je sledovať symboly, písmená zľava doprava a odhaliť zašifrovanú „záhadu“.

Október
Tangram – hra pre malých aj veľkých ��
Tangram je logická hra, ktorá nám pomáha hravou formou rozvíjať viacero dôležitých schopností a zručností. Jedná sa vlastne o „puzzle“ zložené zo siedmich častí, ktoré vytvárajú štvorec. Jednotlivé časti sa môžu rôzne kombinovať, nesmú sa však prekrývať. Zo siedmich častí tangramu je možné postaviť niekoľko tisíc obrazcov rôznej náročnosti. Úlohou hráča je vytvoriť obrázok podľa predlohy alebo vytvoriť obrázok podľa vlastnej fantázie, následne ho zakresliť, a tak vytvoriť novú predlohu. Pomocou tohto hlavolamu môžeme deti učiť farby, či geometrické tvary. Hra tiež rozvíja priestorovú orientáciu, tvorivosť, logické myslenie, pozornosť, zrakové vnímanie, vizuomotoriku, či jemnú motoriku.

Nie zbytočne sa hovorí: „V zdravom tele, zdravý duch.“. To platí aj pre deti a žiakov, pre ktorých je zvládanie školských povinností a nárokov problematickejšie. Títo žiaci majú podľa štúdií preukázateľne menej pohybovej aktivity ako ich rovesníci (Robertson a kol., 2018).
Môže to súvisieť s tým, že trávia viac času pri domácich úlohách a príprave na ďalší školský deň.
Ďalšie výskumy potvrdzujú, že práve pravidelné fyzické cvičenie napomáha nielen psychickej pohode, ale tiež zlepšuje obratnosť, silu, reakčný čas, rýchlosť a vytrvalosť (Jeng a kol., 2017). Povzbudzujme teda deti a žiakov k pohybu, ktorý im prinesie nielen radosť, ale aj mnoho ďalších benefitov. :)
J ú n
Včielka – osobný tréner čítania
Online tréningový program, ktorý pomáha deťom pri prekonávaní ťažkostí s čítaním. Zameriava sa najmä na
posilňovanie fonologických funkcií, rozvíja správnu techniku čítania, ako aj porozumenie čítanému. Stimuluje aj ďalšie
potrebné funkcie. V programe je možné využiť automatickú orientačnú diagnostiku problémových oblastí, na základe
ktorej je možné zostaviť súbor cvičení pre konkrétne dieťa. Tento program je využiteľný v školskom, poradenskom aj
domácom prostredí.
Viac informácii na https://nova.vcielka.online/ .