Poradenstvo
JúN :) AKTIVITY NA POSILNENIE KOORDINÁCIE OKO-RUKA
Koordinácia OKO – RUKA, t.j. vizuomotorika, je pre deti dôležitá zručnosť, pretože je potrebná na vykonávanie každodenných úloh, ako je:
- obliekanie;
- zapínanie (zips alebo gombíky);
- ukladanie vecí do tašky;
- nalievanie vody do pohára, atď.
Je veľmi dôležitá aj pri školských úlohách, ako je čítanie a písanie.
Deti sa prirodzene učia rozvíjať túto zručnosť prostredníctvom hry a rôznych praktických činností.
- Pre ilustráciu uvádzame niekoľko skvelých spôsobov, ako s deťmi možno prirodzene pracovať na rozvíjaní tejto zručnosti.
ZDROJ: Centrum Avare
Máj
V AKOM VEKU BY MALO DIEŤA DOKÁZAŤ NAKRESLIŤ JEDNOTLIVÉ TYPY ČIAR A TVAROV?
Rozvoj zručností a schopností, potrebných na kreslenie rôznych čiar a tvarov, si vyžaduje určitý čas.
Čo je dôležité rozvíjať od malička, je:
- prechod cez stredovú líniu,
- vizuálne sledovanie,
- jemnú motoriku a
- vizuálnu motoriku.
Toto všetko zohráva úlohu pri schopnosti vytvoriť všetky tieto čiary a tvary (viď. obrázok).
Nemôžeme očakávať, že dieťa bude vedieť dobre písať bez toho, aby zvládlo bez ťažkostí kreslenie týchto tvarov.
APRĹ- ČITATEĽSKÁ STRATÉGIA
MAREC
GRAFOMOTORICKÉ VZORY
Čo je dobré o nich vedieť?
Bodky, čiary, vlnovky, slučky... to všetko sú grafomotorické prvky,
ktoré dieťa vníma prostredníctvom rozmanitých aktivít, a tak sa
pripravuje na písanie.
Kresleniu majú predchádzať iné aktivity zamerané na hrubú, jemnú
motoriku, pohyb, aktivity bežného života, zmyslové vnímanie...
Postupnosť grafomotorických prvkov + príklad:
1. Bod/bodky (mak)
2. Vertikálne čiary (dážď)
3. Horizontálne čiary (elektrické drôty)
4. Kombinácia vertikálnych a horizontálnych čiar (károvaný obrus)
5. Lomení línie (cik-cak harmonika)
6. Kruhy (snehové gule)
7. Oblúky, vlnovky, slučky, osmičky (kôpky hliny, more, slučky na
klbku vlny, krídla včely)
8. Kombinácie prvkov (rôzne vzory na oblečení...)
![]() |
![]() ![]() |
Zdroj: www.infraslovakia.sk |
FEBRUÁR
RIEKANKY A BÁSNIČKY NA ROZCVIČENIE PRSTOV PRED PÍSANÍM
1. riekanka
Ja pred každým písaním, vždy sa pekne postavím. /Postaviť sa, vystrieť chrbátik./
Ruky treba rozcvičiť, na písanie pripraviť. /Krúženie pažami./
Od ramena cez lakeť. /Krúženie ramenami a lakťami./
Pri dlaniach je prstov päť. /Krúženie zápästiami a všetkými prstami./
Každý prst je precvičený, pomôže ti pri písaní. /Po jednom ukázať všetky prsty./
2. riekanka
Prvý prst je ešte malý. /Ukázať malíček. /Druhý zlatom omotali. /Ukázať prstenník./
Tretí dlhý ako had. /Ukázať prostredník /Štvrtý ukazuje rád. /Ukázať ukazovák./
Piaty tučný palček, pracuje už chlapček. /Ukázať palec./
3. riekanka
Palec, ukazovák, prostredník, prstenník a najmenší prst. /Ukazujeme jednotlivo všetky prsty./
Keď ich všetky zovriem v päsť, vznikne hrsť. /Zovretie prstov do dlane./
A čo máme v hrsti? No predsa samé prsty!
4. riekanka
Ruky, ruky, ručičky, /kmitanie rukami /, máte pekné prstíčky. /Kmitanie všetkými prstami./
Máte pekné dlane, /kmitanie dlaňami/, zatlieskame na ne. /Potlesk./
5. riekanka
Raz sa prsty hádali, akú prácu konali.
Palec ten je silný. /Kmitanie palcom./
Ukazovák pilný. /Kmitanie ukazovákom./
Prostredník je najdlhší. /Kmitanie prostredníkom./
Prstenník je najkrajší. /Kmitanie prstenníkom./
A malíček je najmenší. /Kmitanie malíčkom./
6. riekanka
Bum, bum na vrátka, /poklopanie do stola/ ,to je rozprávka krátka. /Potlesk/.
Ručičky sa spolu hrajú, /prepletanie prstov/, roboty sa neľakajú. /Krúženie zápästí./
Bum, bum na vrátka, /poklopanie do stola/, to je rozprávka krátka. /Potlesk./
7. riekanka
1,2,3,4,5. /Prsty oboch rúk ukazujú počet./ Rozcvičíme prsty hneď. /Kmitanie prstami./
Zatočíme, zamávame. /Krúženie zápästí a zamávanie./
Písmenká do zošita ukladáme. /Otrasenie rúk/.
Zdroj: eduworld.sk
![]() |
![]() |
DECEMBER- JANUÁR
Správne držanie tela pri školských činnostiach |
![]() |
Kedy sa odporúča nácvik?
|
|
Dodržiavaním odporúčanej polohy tela zamedzíme negatívnym dôsledkom, ako napr.:
|
![]() |
Poloha hlavy pri písaní:
|
NOVEMBER
SPRÁVNE SEDENIE V LAVICI
|
|
Prečo to je dôležité? | |
Správny sed má význam pre efektívne dýchanie, písanie, vývoj pohybového systému a pre pohybové návyky do budúcnosti. | |
Ako má žiak správne sedieť? | |
![]() |
![]() |
Výška stoličky má byť nastavená tak, aby nohy dieťaťa celou plochou spočívali na podlahe a ruky mohlo mať pohodlne položené na stole, s pokrčenými lakťami. Počas písania je najlepšie sedieť s celou šírkou panvy uloženou na stoličke, s ľahkým naklonením dopredu, stehná rovnobežne, pričom zákolenné jamy sa nedotýkajú okraja stoličky, kolená sú mierne od seba, v pravom uhle na šírku dvoch pästí. Trup s vystretým chrbtom je v ľahkom predklone smerom k lavici, no neopiera sa o ňu. |
|
![]() |
![]() |
Najväčší pomocník pre rodičov? |
|
Výškovo nastaviteľný stôl a stolička, ktorý bude „rásť“ s vašimi ratolesťami. |
OKTÓBER |
|
GRAFOMOTORIKA | |
Čo to je? |
|
Úplne zjednodušene povedané: Grafomotorika je zručnosť, ktorá je potrebná pri kreslení a neskôr pri písaní. Je jedným z najdôležitejších ukazovateľov školskej zrelosti dieťaťa. | |
Čo zahŕňa? | |
|
|
Ako rozvíjať grafomotoriku? | |
|
|
![]() |
![]() |
September | |
AKO PREKÁŽKY POMÁHAJÚ DEŤOM RÁSŤ |
|
Prázdniny skončili a opäť nastáva čas povinností, čas získavania nových zručností a učenia sa niečoho nového. Niektorým deťom to pôjde ľahko, iné musia vynaložiť viac úsilia. Aj Vy mávate silné nutkanie pomôcť deťom, keď im niečo nejde? Nechajte ich, nech si poradia samy! Sú šikovnejšie ako si často my, alebo ony samy myslia! Hľadanie riešení pomáha rozvíjať u detí logické myslenie aj sebadôveru. A to sa oplatí! |
|
Ak sa deti zapájajú do aktivít, ktoré im idú ľahko, nerozvíjajú svoj potenciál a schopnosť poradiť si. | |
Bez výziev a snahy deti nezistia, aký je to pocit, dosiahnuť niečo vlastným úsilím. | |
Vďaka úsiliu si deti uvedomia, že sa dokážu popasovať aj s komplikáciami. | |
Deti pri prekonávaní prekážok zistia, že chyby sú len hľadaním možností. | |
Neúspech môže u detí vyvolávať hnev, ale tréningom sa naučia vyrovnať s týmito pocitmi. | |
Vynakladaním primeraného úsilia si deti nastavujú myseľ a zručnosti, ktoré potrebujú na šťastný a úspešný život. | |
![]() |
![]() |
JÚL, AUGUST
RODIČOVSKÁ TABUĽKA
Milí rodičia. Prázdniny sú nielen pre deti, aby si oddýchli, ale aj pre Vás, aby ste mohli so svojimi deťmi stráviť čas možno trochu ináč, ako inokedy.
Väčšinou si všímame len deti a ich správanie, ale čo tak skúsiť sledovať aj svoje spôsoby konania vo vzťahu k našim deťom? Práve preto Vám prinášame takúto rodičovskú tabuľku, v ktorej si môžete každý deň zaznačiť svoje prejavy.
Krásne a pohodové leto Vám praje kolektív SCŠPP.