Súkromná špeciálna materská škola
Našu materskú školu navštevujú deti so zdravotným znevýhodnením, spravidla s poruchou binokulárneho videnia, ale aj s oneskoreným psychomotorickým vývinom a poruchami oneskoreného vývinu reči. Vychádzame z jednotlivých modifikácií štátneho programu ISCED 0 určeného pre deti predškolského veku, pričom tematické okruhy a vzdelávacie oblasti sú rovnaké ako uvádza tento program. Obsah rešpektuje vývinové danosti, ktoré chápeme predovšetkým ako záväzok pre učiteľa. Program a rozsah učiva je individuálne prispôsobený na rozvíjanie elementárnych zručností a schopností detí, ktoré majú dosiahnuť prostredníctvom špeciálnych metód a prostriedkov.
Pri edukácii chorých, zdravotne oslabených, telesne postihnutých detí je najpreferovanejšou potrebou uplatňovanie tvorivo-humanistickej výchovy, a z tohto dôvodu rešpektujeme:
♥ Právo na výchovu a vzdelávanie v súlade s Dohovorom o právach dieťaťa a Európskou chartou pre výchovu a vzdelávanie chorých detí a mládeže.
♥ Právo na rozvoj vlastnej individuality so zreteľom na zdravotný stav dieťaťa.
♥ Právo na celostný rozvoj osobnosti dieťaťa, v súlade s jeho možnosťami a schopnosťami.
Naplnenie týchto princípov predpokladá priaznivú edukačnú klímu s dôrazom na rozvoj tvorivosti a samostatnosti pred pamäťovým učením.
Špecifikom výchovy a vzdelávania je z dôvodu nerovnomernej štruktúry cielené a systematické stimulovanie zaostávajúcich oblastí. Predprimárne vzdelávanie prostredníctvom špeciálno-pedagogického prístupu podporuje osobnostný rozvoj dieťaťa v oblasiach sociálno-emocionálnej, intelektuálnej, morálnej aj estetickej.
Špecifickými cieľmi NÁŠHO školského vzdelávacieho systému sú:
♥ Vytvorenie špecifického a protetického prostredia, nástrojov, metód, správneho návykového systému a osvojenie si jeho použitia.
♥ Výučba každodenných praktických schopností pomocou špeciálnych metód.
♥ Integráciou napĺňať potrebu sociálneho kontaktu dieťaťa so zdravými rovesníkmi.
♥ Cieľavedomé rozvíjanie zaostávajúcich vývojových schopností v psychomotorickej, poznávacej, emocionálnej a sociálnej oblasti.
♥ Cielené kompenzovanie vývinového zaostávania plynúceho z handicapu a z pridružených poškodení rehabilitačnými cvičeniami.
♥ Stimulovanie zrakovej diferenciácie, spájanie verbálnych vnemov s optickými a ortoptickými cvičeniami.
♥ Rozvíjanie komunikačných schopností detí v spolupráci s vyučujúcim individuálnej logopedickej starostlivosti.
♥ Zabránenie vytvorenia stereotypného, neadekvátneho správania, resp. jeho korekcia. Utváranie a príprava dieťa s postihnutím na plynulý prechod do 1. ročníka základnej alebo špeciálnej školy.
♥ Harmonogram dennej starostlivosti ♥
učiteľky (špeciálni pedagógovia) |
hry detí a edukačné aktivity 6:30-10:00 |
pobyt vonku 10:00-11:15 |
edukačné aktivity 11:15-16:30 |
ortoptická sestra, učiteľky (špeciálni pedagógovia) |
Pleoptické a ortoptické cvičenia 6:30-15:00 |
||
školský logopéd |
Logopedická starostlivosť 7:00-15:30 |