Poradenstvo

Marec

ADOS -2 ako diagnostická metóda

ADOS-2 je semi-štruktúrované vyšetrenie porúch v komunikačných zručnostiach, sociálnej stránke, v hre, ako aj v iných zložkách kognitívneho systému, flexibility a kreativity pre určenie diagnózy autistického spektra.
Bol vyvinutý Prof. Catherine Lord (USA) a Prof Michaelom Rutterom (UK) nezávisle od seba.
Jeho použitie sa viaže od 12. mesiaca života dieťaťa až po plynulo rozprávajúcich dospelých.
Má 5 modulov, obsah modulu je zvolený na základe chronologického veku klienta a úrovne jazykových schopností.
Čas administrácie testu je 30 – 60 minút.
Je vhodný na použitie u detí, ktoré majú výrazné ťažkosti v sociálnej interakcii, komunikácii, problémoch v očnom kontakte, v nadväzovaní priateľstiev v kolektíve, v neverbálnej komunikácii, neangažovanosti, bez schopnosti fantázie a pod.
Postihuje špecifické aspekty správania v kategóriách a) komunikácia, b) sociálna interakcia, c)hra, d) stereotypné a repetetívne správanie.
Pri vyšetrení je použitý videozáznam pre potreby správneho diagnostického vyhodnotenia z vyšetrenia.
Vyšetrenie je dostupné aj priamo v našej CŠPP.
 
Február
 
Ako odstrániť nesprávne spánkové návyky u detí

Určite sa už nejedenkrát vo väčšine domácností prejavili ťažkosti s dlhým zaspávaním detí
spojené s nekonečnými bojmi. Tu je niekoľko krokov, ako dieťa postupne naučiť správnemu
spánkovému režimu a dopriať odpočinok nielen sebe ako rodičovi, ale aj našim najmenším:
  1. V prvom rade je dôležité rozlíšiť poruchu spánku od nesprávneho návyku (poruchy spánku sú spojené s častou nervozitou, negatívnymi prejavmi, výkyvmi vo výkone, ako aj s vysokou unaviteľnosťou – je potrebné Vaše dieťa sledovať nejaký čas a značiť si všetky zmeny)
  2. Naučiť dieťa samostatnosti (už približne od ½ roka sa dá dieťa naučiť samostatne spať – samozrejme s určitou postupnosťou, spočiatku je dobré dieťa upokojiť rozprávkou, hladkaním a pod. a neskôr prechádzať k jeho samostatnosti)
  3. Zadeliť určitý čas spánku, aby dieťa nechodilo spávať ani príliš neskoro a zas ani príliš skoro (dieťaťu od ½ roka stačí 11 hodín spánku)
  4. Nerozptyľujte dieťa počas spánku, prípadne pri prebudení (použite tlmené svetlo, tichý hlas, nehrajte sa s ním)
  5. Nechajte dieťa aj vyplakať (v opačnom prípade si bude vedomé, že dosiahlo vašu pozornosť a urobí to znova; nepovoľte, zotrvajte)
  6. Dávajte pozor na dlhý popoludňajší spánok (môže zhoršiť nočný odpočinok)
  7. Vytvorte si harmonogram (ukladajte dieťa do postele v rovnaký čas a v rovnaký čas vstávajte; urobte režim pred spánkom – umytie zubov, prezlečenie a následne spánok a pod.)
 
Január

Sebavedomie dieťaťa

Ako budovať a upevňovať sebavedomie dieťaťa? – tipy pre rodičov
  1. Buďte dieťaťu zrkadlom (odrážajte a poukazujte na jeho pozitívne vlastnosti a úspechy)
  2. Povzbuďte svoje dieťa (pochvaly a povzbudenie sa treba naučiť – až potom sú účinné)
  3. Podporujte jeho dôveru k Vám (slúži k budovaniu vrelého vzťahu)
  4. Nechajte Vaše deti spraviť chybu (dieťa musí aj samo bojovať, robiť vlastné rozhodnutia a brať za ne zodpovednosť – tým si samo seba začne viac vážiť)
  5. Správajte sa pozitívne sám k sebe (to, čo rodič doma robí, zvykne dieťa kopírovaťskúste pochváliť aj samého seba za niečo, čo sa Vám podarilo)
  6. Učte deti slušnému správaniu, vyjadrovaniu svojich pocitov (dovoľte im byť rovnocennými partnermi v diskusii)
  7. Neporovnávajte! (toto má úplne opačný účinok)
 
   
 
December
Pochvala vo výchove dieťaťa
 
Pochvala má upevniť pozitívne správanie dieťaťa, aby ho v budúcnosti zopakovalo.
Nevýhodou odmeny je, že sa môže stať cieľom správania dieťaťa, a nie prostriedkom - dieťa môže viesť ku klamstvu alebo k prospechárstvu. Nezaslúžené odmeňovanie môže u dieťaťa vyvolať egocentrizmus, vypočítavosť a namyslenosť.
 
Pri odmeňovaní dieťaťa sa odporúča:
  • odmenu neodkladať – udeľovať bezprostredne po pozitívnom prejave
  • zvyšovať nároky – najskôr odmeňovať malé úspechy dieťaťa i prejav snahy a postupne odmenu udeľovať za náročnejšie výkony
  • odmeňovať za prosociálne správanie, nie za poslúchnutie príkazu /splnenie povinnosti
  • posilňovať menej obľúbenú činnosť obľúbenejšou činnosťou dieťaťa (napr. keď poupratuješ hračky, môžeš si kresliť na počítači)
Najčastejšie druhy odmien: povzbudenie, pochvala, pochvala dieťaťa pred
rodičmi/inými dospelými, udelenie výhody, odpustenie trestu, vecná odmena.

 

November

 

EQ u detí

 

Emocionálny kvocient (EQ) je číselný ukazovateľ, ktorý hodnotí emocionálnu inteligenciu. EQ vyjadruje schopnosť vnímať svoje vlastné pocity, pomenovať ich, vedieť ich regulovať a narábať s nimi, ako aj vychádzať s druhými ľuďmi a fungovať v medziľudských vzťahoch. Na rozdiel od IQ je možné EQ počas života formovať. EQ u detí sa rozvíja už od narodenia. V tomto ranom období sú emócie dieťaťa napojené priamo na rodičovské a teda rodičia napomáhajú k tomu, ako dieťa zvláda svoje emočné prejavy a pocity.
 
Ako rozvíjať EQ u detí?:
1. Byť vzorom – rodičia pracujú na sebe, snažia sa emócie vyjadriť vhodným spôsobom.
2. Povoliť emócie – dovoliť sebe a aj svojmu dieťaťu slobodne vyjadriť emóciu, nezakazovať, nezosmiešňovať, neutlmovať u dieťaťa tieto prejavy a netrestať ho za ne (pr. „Nesmieš plakať!“ „Nebuď nahnevaný.“ – nepoužívame).
3. Venovať dieťaťu plnú pozornosť – brať dieťa vážne a pozorne počúvať, čo hovorí.
4. Riešiť problémy a pomenovať ich – na rôznych príkladoch (pr. na ihrisku: spýtať sa dieťaťa, čo viedlo druhé dieťa vysypať mu piesok na topánku; ako sa to druhé dieťa teraz cíti a pod.) ...
5. Dať dieťaťu pocit samostatnosti – neriešiť všetko za neho, ale zveriť mu zodpovednosť za seba samého a svoje činy.
6. Hra – prostredníctvom nej sa dieťa učí komunikovať, socializuje sa, reaguje na rozdielne situácie. Je súčasťou emocionálnej a sociálnej inteligencie.

 

Október

Aktivity a cvičenia zamerané na zlepšenie detskej pozornosti

Deti majú často problém sústrediť sa na to, čo je pre nich podstatné. Obzvlášť
v školskom prostredí je koncentrácia pozornosti ešte o čosi náročnejšia a limitovaná časom
45-minútovej vyučovacej hodiny. Tu je zopár aktivít, ktoré môžu k precvičovaniu
sústredenosti napomôcť:

1. Triedenie geometrických tvarov
Nastrihajte z tvrdého papiera malé tvary (kruh, štvorec, obdĺžnik, trojuholník) po cca 10 ks. Zakryte dieťaťu
oči (napr. škraboškou, zaviazaním očí látkou), dajte mu tvary do ruky a jeho úlohou bude roztriediť ich do 4
kôpok podľa typu tvaru. Túto aktivitu môžete merať aj na čas a sledovať zlepšenie po určitej dobe.

2. Schovávačky
Tu môže ísť o predmety v miestnosti alebo aj slová skryté v iných slovách (záleží od veku dieťaťa). Pri
menších deťoch je vhodné zvoliť hru skrývania predmetov, ktoré predtým videlo na stole. Na stôl poukladáme
rôzne predmety, dieťa si ich prezrie a potom sa otočí chrbtom. Schováme jednu vec a dieťa po spätnom
otočení háda, čo na stole chýba. Pri starších deťoch je možné zvoliť variantu skrývania slov ako napr.:
PASTELKA, STOLÍK, VÝLET a pod.

3. Nájdi rozdiely
Hra dvoch obrázkov, ktoré sú uložené vedľa seba alebo pod sebou a dieťa ich má porovnať a nájsť medzi nimi
niekoľko rozdielov.

4. Zapamätávanie
Dieťaťu ukážeme obrázok s niekoľkými podnetmi a prezerá si ho po dobu 1 minúty. Následne obrázok
skryjeme a spýtame sa ho na niekoľko detailov. Jeho úlohou je správne zodpovedať naše otázky.

 
September
 
Ako zjednodušiť prváčikovi nástup na ZŠ?
Aké zmeny čakajú prváka v škole?

- úplne nové, neznáme prostredie
- zmena pedagógov a vychovávateľov
- strach z nepoznaného
- strata kamarátov, ktorí nemusia spolu s ním nastúpiť do rovnakej ZŠ
- nové náročnejšie povinnosti
- zmena denného režimu
- prispôsobenie sa školským pravidlám, systému a požiadavkám
- zmena sústredenia pozornosti
- hodnotenie jeho výkonov, na čo nemuselo byť dieťa zvyknuté
- dieťa sa musí naučiť byť samostatné, organizovať si samo čas
 
Čo môže spraviť rodič pre svoje dieťa?

- vysvetliť dieťaťu, čo sa od neho v škole očakáva
- povzbudzovať dieťa, poukázať na jeho kladné stránky
- zostať trpezlivý, dieťaťu môžu ísť prvé dni D.Ú. ťažko
- pozitívne motivovať
- rozprávať sa s dieťaťom, ako sa mu v škole (ne)/páčilo
- ak sa dieťa začne chodenia do školy obávať, treba hneď zistiť, v čom je problém
- nehovoriť pred dieťaťom negatívne o škole
- dopriať dieťaťu aj čas na hru a oddych
- pomôcť dieťaťu v prvých dňoch so systematickým spôsobom učenia
- prejaviť dieťaťu dôveru, ale treba aj kontrolovať D.Ú.
- v prípade záujmu zabezpečiť dieťaťu mimoškolskú aktivitu (krúžky, šport atď.)
 
Dobrá rada na záver:
SPÁNOK „Dieťa by malo ísť rozhodne skôr spať a byť pripravené na to, že ráno musí v určitý čas vstávať.
Hodinu pred spánkom by malo mať pokoj a iba pasívne vnímať. Treba sa postarať najmä o to, aby dieťa
vstávalo ráno dobre oddýchnuté a pripravené.“
 
 

Jún  - Relaxačné dýchanie :)

Predtým, ako sa naučíme dýchacie vzorce,  musíme najskôr podporiť návyk dýchať cez brucho, čím dokážeme ďaleko lepšie využiť nevídané schopnosti našej bránice. Pri vdychovaní sa bránica zmenšuje, pohybuje sa smerom nadol, kým svaly v hrudníku rozťahujú hrudný kôš, čo zvyšuje kapacitu hrudnej dutiny a umožňuje nasávanie vzduchu do pľúc. Práve pohyb bránice umožňuje plným pľúcam expandovať do čo možno najväčšieho objemu a naplniť ich čo možno najväčším objemom vzduchu, čo samozrejme potrebujete pre svoj beh. Čím viac vzduchu vdychujete, tým viac kyslíka dokáže preniesť krvný transportný systém do pracujúcich svalov.
Deti sa napríklad veľa hýbu a sú akčné. Pri pohybe dýchajú viac, rýchlejšie a hlbšie. Telo sa im okysličuje, prekrvuje a dodáva im to dodatočnú energiu. Telesné funkcie pracujú. Na psychickej a emočnej úrovni to pôsobí tiež – sú menej nahnevané, radostnejšie, bezstarostnejšie,.. Deti toto robia prirodzene, automaticky. Po akcii prichádza uvoľnenie, spánok, oddych a stav pokoja v tele na všetkých úrovniach.

Postup správneho dýchania:
- ľahnite si na chrbát
- spevnite hornú časť hrudníka a oblasť ramien
- zamerajte sa nádych vzduchu „do brucha“ tak, aby sa brucho opticky zdvíhalo v čase nádychu
- upokojte svoje brucho
- vdychujte a vydychujte cez nos a aj ústa

 Máj   

 

emWave (personal stress reliever)

 

  • technológia emWave predstavuje inovatívny prístup k zlepšovaniu psychofyziologickej pohody, podporuje osobnostný rast. Pomáha pri zmene srdcových rytmov a dosahovaní koherencie. Koherencia je vedecky merateľný stav charakterizovaný zvýšenou organizáciou a harmóniou v našich psychologických a fyziologických procesoch 
  • emWave2 technológia zhromažďuje údaje o vašom srdcovom rytme pomocou senzora a následne tieto informácie prenáša na grafické zobrazenie na obrazovke vášho počítača, alebo na displej prenosnej jednotky v podobe jednoducho čitateľného LED displeja. Pri používaní len niekoľko minút denne Vám táto jednoducho použiteľná technológia pomôže zmeniť pocity hnevu, úzkosti, alebo frustrácie na pocity pokoja, ľahkosti a jasnosti mysle
  • výskum inštitútu HeartMath ukázal, že emócie vplývajú na vzorce nášho srdcového rytmu. Analýza srdcovej variability (Heart Rate Variability - HRV), alebo tzv. srdcových rytmov je uznávaným a smerodajným, neinvazívnym ukazovateľom toho, ako funguje spojenie medzi mozgom a srdcom. Odráža tiež dynamiku autonómneho nervového systému, ktorý je obzvlášť citlivý na zmeny v emočných stavov
  • funguje na princípe biofeedbacku
  • v súčasnosti môžete túto techniku vyskúšať aj u nás v poradni